گرمخانه ها باید کجا ساخته شوند؟/ماجرای نشاط اجتماعی در شهر

عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص گرمخانه‌ها، تامین منافع شهروندان، نشاط اجتماعی، رفع معضلات اجتماعی و … توضیحاتی ارائه کرد.

تامین منافع شهروندان در این دوره مدیریت شهری در دستور کار است. مدیران تاکید دارند که باید شهروندان در اجرای پروژ ه ها مشارکت داشته تا بهتر بتوان شهر را اداره کرد.

در ۴ سال گذشته بسیاری از پروژه ها تعطیل شدو شاهد عقب‌ماندگی ها جدی در شهر هستیم. آسیب‌های اجتماعی افزایش یافت.

از سوی دیگر بحث نشاط اجتماعی در این دوره مدیریت شهری در دستور کار است و باید برای آن برنامه‌ریزی صورت گرفت.

توسعه گردشگری از دیگر برنامه‌های شهرداری تهران است و قرار است قطب های گردشگری در شهر ایجاد شود.

رفع معضلات اجتماعی در دستور کار قرار گرفته است و وعده جمع‌آوری معتادان متجاهر داده شده است و قرار است اقداماتی در خصوص گرم‌خانه‌ها و … صورت گیرد.

ایمنی بازار تهران موضوع مهمی است و سالهاست که بحث ایمنی مطرح است اما همچنان مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. مدیران شهری وعده داده اند که اقداماتی برای ایمنی انجام می‌دهند اما فقط شهرداری به تنهایی مسئولیت ندارند از سوی دیگر چندی پیش بازار گل‌محلاتی هم آتش گرفت و خسارتی برجا گذاشت برای ایجاد ایمنی در پایتخت چه اقداماتی انجام خواهد شد؟همچننین توضیح دهید در این چند ماه که از عمر شورای ششم می گذرد برای تامین منافع مردم چه اقداماتی صورت گرفته است؟

برای اینکه مردم در طرح ها و پروژه ها شهرداری تهران را همراهی کنند، باید منافع آنها نیز تامین شود

در این چند ماهی که از عمر شورای ششم شهر تهران می گذرد سعی شد تا به عنوان نماینده مردم شریف تهران تامین منافع آنها را سرلوحه کار خود قرار دادیم. معتقد هستم برای اینکه مردم در طرح ها و پروژه ها شهرداری تهران را همراهی کنند، باید منافع آنها نیز تامین شود.

عده ای به مسئله انتقال بازار گل اشاره کردند اما نکته تامین منافع افرادی که در بازار گل ارتزاق می کردند فراموش شده بود

برای مثال در ماجرای آتش سوزی بازار گل محلاتی عده ای به مسئله انتقال این بازار گل اشاره کردند اما نکته ای که در موضوع انتقال فراموش شده بود، تامین منافع افرادی بود که در این بازار گل ارتزاق می کردند و در پی کسب روزی بودند.

مالکان در پروژه امام علی با رضایت کامل ملک خود را به شهرداری فروختند

ما اگر به مانند تملک املاکی که در پروژه امام علی (ع) انجام شد و مالکان با رضایت کامل ملک خود را به شهرداری فروختند، می توانستیم غرفه داران این بازار را نیز راضی کنیم، قطعا آنها نیز ما را همراهی می کردند.

مدیریت شهری باید منافع مردم را به منافع خودش ترجیح دهد/شکست برخی از طرح های دوره گذشته به دلیل عدم همراهی شهروندان

در دیگر موارد نیز مدیریت شهری باید منافع مردم را به منافع خودش ترجیح دهد. طرح های بسیاری وجود دارد که متاسفانه دردوره های گذشته اجرا شد اما به دلیل همراهی نکردن مردم شکست خورد. مانند انتقال اوراقچی ها از شوش و …

چه برنامه ای برای گردشگری در تهران دارید؟آیا در موضوع گردشگری هم تامین منافع مردم دیده می شود؟

در موضوع گردشگری به تامین منافع مردم معتقد هستیم/زمانی که پای دردل اهالی منطقه یک می نشینید، از حضور گردشگران گله می کنند

در موضوع گردشگری نیز ما به همین موضوع تامین منافع مردم معتقد هستیم. به این معنا که با تبدیل یک محل به مکان گردشگری، اولین منتفع شونده باید اهالی آن محل باشند. شما به وضعیت منطقه یک نگاه کنید، قطب گردشگری پایتخت به شمار می رود، مراکز درمانی، تفریحی، زیارتی، گردشگری، تجاری همه در آن منطقه بنا شده اند اما زمانی که پای دردل اهالی منطقه یک می نشینید، از حضور گردشگران گله می کنند.

منافع حاصل شده تنها به عده خاصی رسیده و سهم اهالی جز ترافیک و تهاجم فرهنگی نبوده است

علت این نارضایتی این است که منافع حاصل شده تنها به عده خاصی رسیده و سهم اهالی جز ترافیک و تهاجم فرهنگی نبوده است. بنابراین برای جذب گردشگر اولین گام این است که به مانند برخی شهرها که همه شهروندانشان از حضور گردشگران منتفع می شوند، اهالی آن منطقه نیز از همه مزایا منتفع شوند.

راه اندازی 2 طرح قطب گردشگری غرب و شرق

در همین رابطه سعی شد تا 2 طرح قطب گردشگری غرب و قطب گردشگری شرق با همین رویکرد بازنگری شود تا منافع مردم آن مناطق تامین شود.

در خصوص انتصابات شهرداری تهران توضیح دهید؟ تاکنون چقدر در انتصابات از نیروهای متخصص استفاده شده است؟

انتصابات نشان می دهد که بدنه متخصص شهرداری دیده می شود/در شهرداری جوان متخصص کم نداریم/ در دوره گذشته تیم مدیریتی حتی در سطوح مدیران میانی هم از بیرون نیرو انتخاب کرد

مورد دیگر حمایت از بدنه متخصص شهرداری است. اتفاقی که در دوره گذشته رخ داد و تیم مدیریتی حتی در سطوح مدیران میانی را نیز از بیرون بدنه شهرداری انتخاب کردند، سبب شد تا انگیزه از نیروهای شهرداری گرفته شود. ما در شهرداری جوان متخصص کم نداریم و اگر انگیزه کار را از آنها بگیریم، دچار همان رخوت 4 سال گذشته خواهیم شد.

بنابراین لازم است که در سطوح مدیران میانی حتما به نیروهای متخصص داخل شهرداری اعتماد شود. خوشبختانه این اقدام در حال انجام است و انتصابات نشان می دهد که بدنه متخصص شهرداری دیده می شود.

در خصوص اقدامات صورت گرفته در ستاد سمن ها توضیح دهید؟ آیا کارگروه های تخصصی شکل گرفت؟

7 کارگروه تخصصی در ستاد سمن ها شکل گرفت/سمن ها در این کارگروه های که خودشان اداره آنها را بر عهده دارند،طرح ها و برنامه های خود را جهت حل معضلات شهری ارائه دهند

بنده معتقد به همان منویات حضرت آقا در مورد حکمرانی حلقه های میانی جامعه هستم و به همین دلیل سعی کردیم در ستاد سمن های شهر تهران با توان افزایی و سمن ها و گروه های جهادی، این موضوع محقق شود. در مدت گذشته در ستاد سمن ها 7 کارگروه تخصصی شکل گرفت و ذیل این کارگروه ها نیز به فراخور و درخوات سمن ها کمیته هایی تعریف شد تا سمن ها در این کارگروه های که خودشان اداره آنها را بر عهده دارند،طرح ها و برنامه های خود را جهت حل معضلات شهری ارائه دهند.

استفاده از سمن ها در مدیریت شهری/ سمن ها حلقه های میانی جامعه هستند که باید امور را در دست بگیرند/افرادی که در گروه های جهادی و سازمان های مردم نهادفعالیت می کنند به دور از دغدغه های مالی و شخصی، دغدغه حل مشکلات مردم را دارند

ما در ستاد سمن ها ضمن توان افزایی این سازمان های مردم نهاد، سعی داریم تا از آنها در مدیریت شهر تهران بهره بگیریم. این افراد همان حلقه های میانی جامعه هستند که باید امور را در دست بگیرند. افرادی که در گروه های جهادی و سازمان های مردم نهادفعالیت می کنند، همگی به دور از دغدغه های مالی و شخصی، دغدغه حل مشکلات مردم را دارند، بنابراین اگر آنها را در مدیریت شهری دخیل کنیم، هم کارها بهتر پیش می روند، چرا که این افراد به انجام آن طرح اعتقاد قلبی دارند و هم در بودجه صرفه جویی شده است چرا که این افراد به دنبال منفعت مالی نیستند.

موضوع انتقال گرمخانه ها در تهران مطرح شده است .برخی از شهروندان گله‌مندی هایی در این زمینه دارند و معتقدند که گرمخانه ها نباید در محل زندگی شهروندان ساخته شود در این باره توضیح دهید؟

حضور معتادان متجاهر در یک محله و به واسطه وجود گرمخانه می تواند بافت محله را دچار تغییر کند/مشکلاتی که مردم محله از وجود گرمخانه خاوران دچار شده اند در صحن شورا مطرح شد/در انتقال و جایابی گرمخانه ها باید حتما منافع مردم آن محله را در نظر بگیرم

در خصوص جابه جایی گرمخانه ها نیز باید به منافع اهالی منطقه و محله توجه داشته باشیم. حضور معتادان متجاهر در یک محله و به واسطه وجود گرمخانه می تواند بافت محله را دچار تغییر کرده و اهالی را دچار مشکل کند. این حضور حتی می تواند روی قیمت خانه های آن محله نیز تاثیر منفی یگذارد.

نمی توانیم گرمخانه ها را با فاصله زیاد از شهر بنا کنیم/کارتن خواب و معتاد متجاهری که شبها به گرمخانه مراجعه می کند، نمی تواند مسافت طولانی را طی کنند/ معمولا از گرمخانه هایی که فاصله زیاد با شهر دارند استقبال نمی شود

مشکلاتی که مردم محله از وجود گرمخانه خاوران دچار شده اند، توسط یکی از اعضا در جلسات شورا بیان شد، این مشکلات را در سایر محلاتی که گرمخانه ها احداث شده اند نیز داریم. بنابراین در انتقال و جایابی گرمخانه ها باید حتما منافع مردم آن محله را در نظر بگیرم.

البته این نکته را نیز فراموش نکنیم که نمی توانیم گرمخانه ها را با فاصله زیاد از شهر بنا کنیم. چرا که آن کارتن خواب و معتاد متجاهری که شبها به گرمخانه مراجعه میکند.

نمی تواند مسافت طولانی را طی کنند/ معمولا از گرمخانه هایی که فاصله زیاد با شهر دارند استقبال نمی شود

مشکلاتی که مردم محله از وجود گرمخانه خاوران دچار شده اند، توسط یکی از اعضا در جلسات شورا بیان شد، این مشکلات را در سایر محلاتی که گرمخانه ها احداث شده اند نیز داریم. بنابراین در انتقال و جایابی گرمخانه ها باید حتما منافع مردم آن محله را در نظر بگیرم.

البته این نکته را نیز فراموش نکنیم که نمی توانیم گرمخانه ها را با فاصله زیاد از شهر بنا کنیم. چرا که آن کارتن خواب و معتاد متجاهری که شبها به گرمخانه مراجعه می کند، نمی تواند مسافت طولانی را طی کرده و خود را به گرمخانه برساند و معمولا از گرمخانه هایی که فاصله زیاد با شهر دارند استقبال نمی شود.

اخیرا شما بازدیدی از گرمخانه ها داشته اید وضعیت چطور بود؟ ایا کارتن خواب ها تمایلی به استفاده از گرمخانه ها داشتند یا ترجیح می دادند در پارک ها شب را سپری کنند؟

وضعیت در گرمخانه ها قابل قبول بود/قبل بازدید از گرمخانه به محل هایی که همیشه پاتوق این افراد بود سر زدم/یک کارتن خواب می گفت تمایلی به حضور در گرمخانه ندارد و در همان پارک راحت است

بله بازدیدی از تعدادی از گرمخانه ها داشتم،استقبال خوبی شده بود و وضعیت قابل قبول بود. البته مشکلاتی وجود داشت که تذکر دادیم و ان شاالله حل می شود. اما نکته مهمی که باید اشاره کنم این است که قبل بازدید از گرمخانه به محل هایی که همیشه پاتوق این افراد بود سر زدم. مثلا وقتی از هرندی بازدید کردم تنها یک کارتن خواب را در آنجا دیدم که به گرمخانه نرفته است. با او صحبت کردم و گفت که تمایلی به حضور در گرمخانه ندارد و در همان پارک راحت است.

چه اقداماتی در خصوص ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه صورت گرفته است در این باره توضیح دهید؟

متاسفانه در 2 سال گذشته و شیوع کرونا، نشاط اجتماعی جای خود را به غم و غصه از دست دادن عزیزان داده است/باید از تمام ظرفیت ها در افزایش نشاط جامعه کمک بگیریم/ در بحث نشاط اجتماعی لازم است که ابتدا نشاط را به دل خانواده ها ببریم

یکی از موضوعات مهمی که باید به آن توجه کنیم همین موضوع نشاط اجتماعی است. متاسفانه در 2 سال گذشته و شیوع کرونا، این نشاط جای خود را به غم و غصه از دست دادن عزیزان داده است. معتقدم که باید از تمام ظرفیت ها در افزایش نشاط جامعه کمک بگیریم. یکی از موضوعات مهمی که ما در ستاد سمن های شهر تهران از سمن های فعال در حوزه اجتماعی درخواست کردیم همین موضوع نشاط بود. در بحث نشاط اجتماعی لازم است که ابتدا نشاط را به دل خانواده ها ببریم. خانواده ما اگر دارای نشاط باشد، این نشاط به جامعه تسری پیدا می کند.

برای رفع معضلات اجتماعی چه برنامه ای دارید؟ آیا از ستاد سمن ها برای رفع این معضلات استفاده خواهد شد؟

باید از ظرفیت خود مردم در قالب سازمان های مردم نهاد و گروه های جهادی بهره ببریم/ خروجی کارگروه های تخصصی که در ستاد سمن ها شکل گرفت

در این موضوع نیز معتقدم باید از ظرفیت خود مردم در قالب سازمان های مردم نهاد و گروه های جهادی بهره ببریم. آنها سالهاست معضلات را می شناسند و بیشتر از هر مدیر و کارمندی دغدغه حل آنها را دارند. ان شاالله خروجی کارگروه های تخصصی که در ستاد سمن ها شکل گرفته، حل این معصلات باشد و مدیریت شهری بتواند از ظرفیتی که ما در ستاد سمن ها و خود سمن ها برایشان فراهم کرده ایم بهره ببرند.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.