آخرین خبرها از عملیات حفاری گمانه های مربوط به ایستگاه های لرزه نگاری تهران

رئیس مرکز مطالعات ژئوتکنیک و مقاومت مصالح شهرداری تهران، از رو به اتمام بودن عملیات حفاری گمانه های مربوط به ایستگاه های لرزه نگاری پایتخت خبر داد.

به گزارش «تهران نامه» آرش گوهری با بیان آنکه میزان بالای نوفه های لرزه ای ناشی از  فعالیت های انسانی در شهر تهران، امکان ثبت خرد لرزه های گسل ها را دشوار ساخته و از این رو احتمال عدم ثبت فعالیت لرزه ای برخی از گسل های موجود در شهر تهران به دلیل فقدان شبکه متراکم لرزه نگاری و سطح نوفه بالا وجود دارد، افزود: با توجه به وسعت و اهمیت کلانشهر تهران و همچنین توسعه روزافزون آن، بررسی رفتار گسل های شناخته شده بزرگ و تاریخچه زمین لرزه های اتفاق افتاده در این شهر یک ضرورت محسوب می شود.

وی با بيان آنکه بررسی داده های ثبت شده در مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران و همچنین شبکه لرزه نگاری سازمان مدیریت بحران شهر تهران بین سالهای 2004 تا 2015، نشان از فعالیت های لرزه ای گسل های درون شهر تهران دارد، خاطرنشان کرد: مدیریت شهری پایتخت با هدف رفع دغدغه های موجود در حوزه پایش گسل ها و نیز با توجه به اهمیت پایش لرزه خیزی اقدام به تامین و نصب مجموعه های لرزه نگاری درون چاهی کرده است.

وی در ادامه افزود: بر همین اساس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اقدام به خرید 6 مجموعه حسگر لرزه نگاری درون چاهی(یک دستگاه حسگر برای عمق 100 متری و ۵ دستگاه حسگر برای عمق 50 متری) کرد و حفاری گمانه های موردنیاز برای نصب و راه اندازی این تجهیزات با همکاری مرکز مطالعات ژئوتکنیک و مقاومت مصالح در دستور کار قرار گرفت. حفر گمانه 50 متری مربوط به ایستگاه لرزه نگاری منطقه 15 در شهریور ماه سال گذشته به اتمام رسید و در حال حاضر نیز عملیات حفاری گمانه های 50 متری ایستگاه های لرزه نگاری مناطق 1، 4 و 18 در حال انجام است. پیش بینی می شود کار حفر این گمانه ها به زودی نهایی شده و حفاری گمانه 100 متری پروژه ایستگاه لرزه نگاری بوستان نهج البلاغه نیز در آینده نزدیک آغاز شود.

به گفته رئیس مرکز مطالعات ژئوتکنیک و مقاومت مصالح، نصب لرزه نگارها در اعماق 50 و 100 متری که راهکاری جهت نزدیکی به سنگ بستر برای دریافت بهتر امواج زمین لرزه ها و دریافت زمین لرزه های با بزرگای کم است، نیازمند چاه هایی (گمانه هایی) مناسب با بالاترین استاندارد ممکن حفاری می باشد. لذا حفاری گمانه های مذکور با توجه به تجهیزات و قابلیت های فنی مرکز مطالعات ژئوتکنیک و مقاومت مصالح شهرداری تهران، به این مرکز واگذار شده است.

گفتنی است حفر گمانه 50 متری مربوط به ایستگاه لرزه نگاری واقع در منطقه 15، شهریور ماه سال گذشته پایان یافت و نصب و راه اندازی ابزار لرزه نگاری و تجهیزات مربوطه نیز در دی ماه همان سال به سرانجام رسید. در نهایت ایستگاه فوق به صورت رسمی در تاریخ اسفندماه سال 1400 افتتاح شد و داده های آن به صورت برخط در حال ثبت و ارزیابی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.