مصاحبه با « دکتر سیدجعفر تشکری هاشمی» رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران

طی چند ماه گذشته و با روی کار آمدن شورای جدید شهر تهران، اتفاقات و تحولات زیادی در حوزه‌های مختلف شهری در تهران رخ داده است؛ به همین منظور تصمیم گرفتیم با دکتر سید جعفر تشکری هاشمی، یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، گفتگو کنیم تا بصورت دقیق‌تر پاسخ سوالاتی که در ذهن خیلی از مخاطبان پایگاه خبری تهران‌نامه وجود دارد را بدست آوریم.

سوال اول؛ *عملکرد پنج ماه اخیر شورای جدید تهران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟*

تشکری هاشمی: این شورا با شوراهای دیگر دارای تفاوت‌های جدی و مهمی است و نیمی از اعضا، دارای تجربه‌ی کاری در شهرداری هستند و با ماموریت و کارکرد شهرداری آشنا هستند. نکته مهم دیگر که باید به آن توجه کرد این است که این شورا، جوان‌ترین شورا می‌باشد و البته با انگیزه‌ترین شورا.

بنابراین توقع ما از این شورا و از خودمان زیاد است.

تصمیمات خوبی تاکنون گرفته شده اما بنظرم سال آینده این شورا پرشورتر و با انرژی بیشتر، تصمیمات بزرگی خواهد گرفت و در ارزیابی‌های مردم حتما عملکرد ما به چشم خواهد آمد.

سوال دوم؛ *موضع شورا درباره‌ی دست‌فروشان به چه صورت بوده‌است؟

تشکری هاشمی: دست‌فروشی یک پدیده‌ی اجتماعی است که ناشی از بیکاری و در عین حال بنیان‌های ضعیف اقتصادی می‌باشد؛ نه می‌شود اقتصاد رقیق این قشر را نادیده گرفت و نه

می‌شود بی‌انضباطی و لجام گسیختگی را ترویج کرد. بخشی از جریان دست‌فروشی در اختیار افرادی است که سازمان‌یافته و منفعت‌طلبانه دست به تجارت‌های بزرگی در این زمینه می‌زنند. بنابراین باید نحوه برخورد با هریک از این افراد متفاوت باشد.

تشکری هاشمی افزود؛ برای تامین معیشت و اشتغال دست‌فروشان واقعی تدابیری مثل واگذاری محل‌های مشخص به صورت موقت و ساعات مشخص با رعایت حقوق صنوف مختلف و ممانعت و برخورد با گروه‌هایی که به صورت باندی و طمع‌کارانه موجب تضییع حقوق صنوف مختلف می‌شوند و مزاحمت برای شهروندان ایجاد می‌کنند را در دستور کار داریم.

سوال سوم؛ *مصوبات شورای اسلامی شهر تهران درباره مباحث ترافیکی چه بوده‌است؟*

تشکری هاشمی: در بحث ترافیک از همان روزهای اول شروع به کار شورا نگاه حمایتی وجود داشت.

فرسودگی بخش عمده‌ای از ناوگان، وضعیت نامناسب نگهداری و تعمیرات و توقف توسعه ناوگان از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی ما بود. بنابراین از اولین مصوبات شورا، طرح الزام به تعمیرات واگن‌های مترو و اتوبوس‌های شرکت واحد بود.

همچنین تصمیم بر آن شد که تخصیص منابع مناسب برای خرید ناوگان نو و پیگیری سهم تهران از منابع دولتی از جدی‌ترین اقدامات شورا در این مدت باشد. البته به قدری این چالش جدی است که شاید تا پایان این دوره نتوان تمام نیازها را تامین کرد اما به طور حتم توقف در این مسیر نخواهیم داشت و بهترین تصمیم‌ها را درباره مباحث ترافیکی خواهیم گرفت.

سوال چهارم؛ *چند درصد بودجه مناطق محروم تهران از شروع فعالیت‌های شورای جدید افزایش پیدا کرده‌است؟*

تشکری هاشمی: در بودجه سال ۱۴۰۱ شیب منابع به سمت مناطق کم برخوردار بوده و در عین حال از سایر نیازهای شهر نیز غفلت نشده. امیدوارم شهرداری در کسب درآمد موفق عمل کند تا علاوه بر ردیف‌های هزینه و سرمایه‌ای بتواند تبصره‌های بودجه که عمدتاً معطوف به فعالیت‌های زیرساختی است را محقق نماید و بیشتر از قبل در خدمت مناطق محروم باشد.

سوال پنجم؛ *مصوبات شورای جدید درباره آلودگی هوای تهران چه بوده‌است؟*

تشکری هاشمی: در بحث آلودگی هوا سازمان‌های متعددی باید ایفای نقش کنند. سهم شهرداری در موضوعاتی مثل معاینه فنی خودروها، توجه به حمل و نقل عمومی و توسعه فضای سبز سال‌های طولانی است و مورد توجه قرار گرفته اما متاسفانه نهادهای موثر و دخیل در آلودگی هوا مثل وزارت نفت در تولید سوخت با کیفیت، وزارت صمت در تولید خودروها و موتورسیکلت‌های برقی و کم آلاینده، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست در بیابان‌زدایی، وزارت کشور در تامین منابع ارزی و ریالی تامین ناوگان حمل و نقل عمومی و … عملکرد چندان موفقی نداشته‌اند و ماحصل این ضعف‌ها، تشدید و تکرار روزهای ناسالم هوای کلان شهرها خصوصا تهران بوده‌است.

تشکری هاشمی افزود؛ در بودجه سال ۱۴۰۱ جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی و خروج کاربراتوری‌ها مطرح شد اما نیاز به عزم جدی‌تری دارد. امیدوارم راهکارهای کاهش آلودگی هوا به یک مطالبه عمومی تبدیل و از موضوعات اولویت‌دار کشور محسوب شود.

سوال ششم؛ *مواضع و عملکرد این شورا درباره فساد ستیزی را شرح دهید؟*

تشکری هاشمی: فسادستیزی دیگر یک شعار انتخاباتی نیست، بلکه مطالبه بحق رهبری و مردم است. عزم قوه قضائیه در این خصوص ستودنی است. اما متاسفانه به دلایلی هنوز ریشه‌های فساد نخشکیده. ساختارهای معیوب، دستورالعمل‌ها و مقررات مغایر، دیوان‌سالاری و پیچیدگی و طولانی شدن فرایندهای اداری، ضعف نظارت و … از جمله دلایل فساد  هستند. شورا شهر رویکرد مثبتی به این موضوع داشته اما تا مادامی که رویه‌ها اصلاح نشود و این حس خوب را به مردم منتقل نکنیم، به رسالت خود عمل نکرده‌ایم و در تلاشیم هر روز بیشتر از قبل بتوانیم در امر مبارزه با فساد موثر باشیم.

سوال هفتم؛ *شورای اسلامی شهر تهران درباره شفافیت چه کارهایی انجام داده‌است؟*

تشکری هاشمی: شورای شهر تهران، شفافیت را در اولین گام از خودش شروع کرد. مصوبه تعارض منافع و تسری آن به اعضای شورای شهر یک پیام صریح داشت و آن جدی بودن ما در مبارزه بافساد و اهتمام به بحث شفافیت بود.

تشکری هاشمی افزود؛ شورا در این خصوص ورود خوبی داشته و به دنبال این است تا با اصلاح رویه‌ها ضمن کسب اعتماد مردم، زمینه‌های تخلفات مختلف را به حداقل برساند. وی افزود؛ اطمینان می‌دهم در این مسیر مرعوبِ زیاده‌خواهان و تسلیم موانع نشویم و با اعتقاد و حداکثر توان در این عرصه میداندار باشیم و تا تحقق شفافیت به معنای واقعی تمام تلاش خود را بگذاریم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.