ارائه خدمات شهری با وجود حمله سایبری

اگرچه سامانه‌های شهرداری تهران پس از حملات سایبری دچار اختلال شده‌اند، اما خدمات‌رسانی به شهروندان تا رفع اختلال‌ها بدون مشکل انجام می‌گیرد. سامانه‌های شهرداری تهران آخرین هدف حملات سایبری مهاجمانی بوده که طی ماه‌های اخیر سعی داشته‌اند تا از این طریق، خسارت‌هایی را متوجه کشور و ملت کنند.

از این دست حملات به تعداد فراوانی تاکنون صورت گرفته، اما بسیاری از آنها توسط نیروهای داخلی، شناسایی و دفع شده‌اند. با این حال برخی با نفوذ به لایه‌های اصلی، به تجهیزات، سخت‌افزارها و نرم‌افزارها آسیب‌ زده‌اند که آخرین نمونه آن، سامانه‌های شهرداری تهران به‌خصوص سامانه «تهران من» به‌حساب می‌آید. این موضوع سبب شد نه‌تنها فرایندهای اداری داخلی شهرداری با اختلال مواجه شود، بلکه شهروندان نیز برای دریافت خدماتی مثل ارسال پیام به سامانه 137پلاس، خرید و شارژ کارت بلیت‌های مترو و اتوبوس، پرداخت عوارض، رزرو طرح ترافیک و حتی انجام فعالیت‌های مربوط به حوزه شهرسازی با مشکل روبه‌رو شوند. به همین منظور، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران (فاوا) طی 3روز گذشته با همراهی کارشناسان و استادان حوزه، از یک‌سو سعی در رفع اختلال دارد و از سوی دیگر، به‌دنبال ایجاد درگاه‌هایی جدید برای رفع نیازهای ضروری شهروندان است. آنچه تا لحظه تنظیم این گزارش در دستور کار قرار داشته، محدود شدن سامانه‌های خدمت‌رسانی شهرداری تهران برای بررسی‌های بیشتر فنی بوده است. همزمان، فاوای شهرداری تهران با همکاری نهادهای مسئول در حال بررسی ابعاد موضوع و اقدامات پیشگیرانه برای حفظ کیفیت خدمات‌رسانی مطلوب به شهروندان است.

گیت‌های مترو باز است

یکی از اختلال‌های حمله سایبری به سامانه شهرداری، عدم‌امکان شارژ کارت بلیت‌ها در دستگاه‌های مرتبط مترو و اتوبوسرانی بوده است. علاوه بر این، دستگاه‌های کارتخوان بلیت نیز قادر به خوانش کارت بلیت‌ها نبوده‌اند و به همین‌خاطر، شرکت بهره‌برداری متروی تهران، تمامی گیت‌ها را برای استفاده رایگان شهروندان تا دیشب باز گذاشت و برنامه حرکت قطارها روی روال عادی انجام گرفت. این شرکت همچنین اعلام کرده که درصورت عدم رفع اختلال‌ها، گیت‌های دارای مشکل، امروز نیز برای تردد مسافران باز خواهند بود تا رفت‌وآمدهای شهروندان در شهر با مشکل خاصی همراه نشود. شرکت اتوبوسرانی نیز از شهروندان درخواست کرده ضمن همکاری با مأموران ایستگاه‌های مبدأ و مقصد، می‌توانند درصورت نداشتن اعتبار کافی در کارت بلیت‌ها، به‌صورت رایگان از ناوگان بهره‌مند شوند. به هرحال با تلاش شبانه‌روزی مسئولان برای رفع اختلال‌های صورت گرفته، هر زمان که سامانه‌ها به روند عادی خود بازگشتند و مشکلی در IPهای شهرداری مشاهده نشد، ترددها در شبکه اتوبوسرانی و مترو به حالت پیشین صورت خواهد گرفت.

خدمات‌رسانی در بهشت‌زهرا(س) بدون مشکل 

سازمان بهشت زهرا(س) نیز اعلام کرد که با وجود برخی شایعات در فضای مجازی، هیچ اخلالی در سامانه پذیرش متوفیان عروجیان وجود نداشت و صبح دیروز پذیرش متوفیان در معاونت عروجیان بهشت حضرت زهرا(س) بدون کوچک‌ترین خلل و مانند دیگر روزها صورت گرفت. روح‌الله محسنی، معاون عروجیان سازمان بهشت حضرت زهرا(س) روز گذشته  در این‌باره گفت: «سامانه پذیرش ما از ساعت ۹ صبح آغاز به‌کار کرد و تا ساعت ۱۳:۳۰ مطابق روال روزهای تعطیل کار پذیرش انجام شد. امروز ۱۳۷ مورد پذیرش متوفی در بهشت زهرا(س) انجام شد و هیچ مشکلی در روند کار وجود نداشت.» روابط‌عمومی سازمان بهشت حضرت زهرا(س) هم اعلام کرد که با وجود برخی شایعات در فضای مجازی مبنی بر اینکه «به‌دلیل اخلال در سامانه شهرداری تهران، شاهد بروز اخلال در سامانه و سیستم پذیرش متوفیان عروجیان بودیم»، این موضوع قویا تکذیب می‌شود.

بر این اساس، پس از درج این شایعه در فضای مجازی و به‌منظور راستی‌آزمایی و تحقق شعار خدمت بی‌منت، معاون عروجیان سازمان بهشت حضرت زهرا(س) برای پیگیری موضوع از خانواده‌های متوفیان، در قطعه ۳۰۳ که جزو قطعات عمومی محسوب می‌شود، حاضر شد و به گفت‌وگو با خانواده‌ها پرداخت. یکی از این خانواده‌ها با بیان اینکه هیچ‌گونه اختلالی در روند برگزاری مراسم تغسیل، تکفین و تدفین وجود نداشت، اعلام کرد که از زمان مراجعه به بهشت حضرت زهرا(س) انجام امور اداری بدون هیچ‌گونه وقفه‌ای صورت گرفته است.

 چهارشنبه نیازی به رزرو روزانه در «تهران من» نیست

معاونت ‌سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که شهروندان تهرانی از روز دوشنبه ۱۶‌خرداد تا چهارشنبه ۱۸‌خرداد برای ورود به طرح ترافیک نیازی به رزرو روزانه ندارند. متن اطلاعیه به شرح زیر است: «از دوشنبه ۱۶‌خردادماه لغایت چهارشنبه ۱۸‌خردادماه‌۱۴۰۱، شهروندان محترمی که قصد تردد در محدوده طرح ترافیک را دارند، نیاز و الزامی به رزرو روزانه تردد خود در سامانه تهران من ندارند.  البته عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا، مانند گذشته با توجه به شرایط و زمان تردد، محاسبه و در حساب شهروندی لحاظ خواهد شد و فقط رزرو جهت ورود به محدوده طرح ترافیک الزامی نیست. همچنین ناوگان جابه‌جاکننده بار و کالا در شهر تهران، می‌توانند (تا آخر هفته جاری) بدون دریافت باربرگ به خدمت‌رسانی خود ادامه دهند.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.