دادستانی کل درباره ترک فعل مسئولان قانون هوای پاک وارد عمل شود/ تعطیلی راه حل نیست

عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران، از دادستانی کل خواست به عنوان حافظ منافع عمومی شهروندان، در خصوص ترک فعل مسئولان قانون هوای پاک وارد عمل شود.

به گزارش «تهران نامه» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، مهدی اقراریان، عضو شورا با اشاره به حجم بالای آلودگی هوا در تهران بیان کرد: افکار عمومی در مواجهه با این وضعیت نابسامان آلودگی هوا و ترافیک کشنده، ناخواسته این موضوع را متوجه شهرداری تهران می‌داند.

مهدی اقراریان تاکید کرد: آنچه امروز کشور از آن رنج می‌برد قوانین و مقرراتی است که روی زمین مانده است، لازم است دادستانی کل به عنوان حافظ منافع عمومی شهروندان لازم است به دلیل ترک فعل مدیرانی که در خصوص قانون هوای پاک مسئولیت‌هایی را برعهده داشتند، در دفاع از حقوق شهروندان در سراسر کشور و به ویژه پایتخت وارد عمل شود.

وی در ادامه تصریح کرد: دستگاه‌های مختلفی در موضوع هوای پاک مسئولیت دارند که بیشترین میزان مسئولیت در مدیریت هوای پاک بر عهده سازمان محیط زیست است، امروز سازمان محیط زیست غایب جدی حوزه مربوط به آلودگی هواست، این سازمان ۴۶ وظیفه بر عهده دارد؛ به همین ترتیب وزارت کشور ۲۳ وظیفه، وزارت نفت ۱۶ وظیفه، نیروی انتظامی۱۴ وظیفه، دستگاه‌های متفرقه ۱۳ وظیفه، وزارت صمت ۱۳ وظیفه، وزارت نیرو ۱۱ وظیفه، وزارت راه و شهرسازی ۱۱ وظیفه، سازمان ملی استاندارد ۱۱ وظیفه و شهرداری تهران ۱۰ وظیفه در خصوص قانون هوای پاک بر عهده دارند.

در ادامه این جدول وزارت بهداشت، خودروسازان و واردکنندگان خودرو، جهاد کشاورزی، سازمان هواشناسی، صدا و سیما و حتی سازمان برنامه و بودجه نیز مسئولیت‌هایی را برعهده دارند.

عضو شورای شهر تهران افزود: در خصوص مسئولیت‌های فوری شهرداری تهران باید به نکاتی غیر از فروش طرح ترافیک تهران اشاره کرد؛ شهرداری تهران وظایف دیگری غیر از توقف طرح ترافیک برعهده دارد که لازم است مسئولان مربوطه نسبت به آن توجه داشته باشند.

اقراریان در ادامه با اشاره به قوانین و مقررات زمین مانده در این باره گفت: از قوانین و مقررات زمین مانده در این باره باید به تشکیل ستادها و مجموعه‌هایی اشاره کنیم که باید تشکیل می‌شد اما نشده است؛ یکی از آن‌ها گازسوز کردن وسایط نقلیه است، شهرداری تهران به عنوان عضوی از ستاد گازسوز کردن وسایل نقلیه مسئولیتی بر عهده دارد، خوب است که در میان تمام دغدغه‌هایی که این روزها داریم، آن دسته از افرادی که مسئولیتی در خصوص هوای پاک دارند به صحن شورا آمده و در خصوص خدماتی که در این زمینه انجام داده‌اند، پاسخگوی مردم باشند.

وی ادامه داد: امروزه با توجه به تجربه شهرها و کشورهای مختلف جهان، آلودگی هوا، مسئله پیچیده‌ای نیست؛ بسیاری از آن‌ها با کار علمی، پژوهشی و مطالعاتی و هماهنگی در برنامه ریزی موفق شدند که آلودگی هوا را برطرف کنند، تا کی قرار است این وضعیت تداوم داشته باشد؟ شهروندان از ما سوال می کنند چرا ما باید در یک هوای آلوده نفس بکشیم؟ آیا تا به حال به آمار مرگ‌های ناشی از هوای آلوده توجه کرده‌ایم؟ اینکه هوای آلوده چه مقدار ضرر و زیان را متوجه کشور می‌کند؟ تعطیلی راه حل نیست در واقع تعطیلی مدارس ساده‌ترین کار است و گاهی شرایط به قدری بحرانی می‌شود که پایتخت را به تعطیلی می‌کشد؛ استانداری تهران وظایفی را به به نمایندگی از دولت در پایتخت بر عهده دارد.

عضو شورا در پایان یادآور شد: بارها و بارها تاکید شده است پایتختی که بیش از ۹ میلیون جمعیت دارد یعنی چیزی بیش از ۱۰ درصد جمعیت کشور را نیاز به توجه و اهتمام و کار ویژه برای حل مشکلات آن وجود دارد و تا یک عزم ملی برای حل مشکلات پایتخت شکل نگیرد، ما متاسفانه شاهد تکرار حوادث تلخی از قبیل آلودگی هوا خواهیم بود؛ تلخ از این جهات که آلودگی هوا باعث بیماری مختلف و مرگ و میر انسان‌ها می‌شود؛ سلامت کودکان و سالمندان را با مشکلات گوناگونی مواجه می‌سازد و امروز ما به عنوان نماینده مردم وظیفه داریم صدای آن‌ها در اعتراض به آلودگی هوای تهران باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.