هنوز اجاره‌بهای غرفه‌های خلازیر تعیین نشده است/ تأمین امنیت و رفاه دستفروشان در طرح جدید

 

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با رد شایعات مطروحه درخصوص میزان اجاره‌بهای غرفه‌ها از ساخت سرانه‌های خدماتی، آتش نشانی، کلانتری، تأمین برق، تفکیک سازی و قطعه بندی و همچنین نمای واحد در مجموعه غرفه‌های دستفروشان بازار خلازیر خبر داد.

درباره ساماندهی دستفروشان محله خلازیر و ساخت هزار غرفه برای این دستفروشان، بیان کرد: حدود ۲۰ سال است که ساماندهی خاصی برای خلازیر انجام نگرفته است اما در دوره جدید مدیریت شهری، اهتمام بر ساماندهی دستفروشان است. امکان انتقال دستفروشان خلازیر به مکان دیگری وجود ندارد چرا که به یک بخش اقتصادی در این منطقه تبدیل شده است.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در ادامه افزود: ایجاد سرانه‌های خدماتی، آتش نشانی، کلانتری، برق، ساخت پیاده‌راه‌ها و معابر، تفکیک، قطعه بندی و نمای واحد در مجموعه غرفه‌های دستفروشان، باعث ساماندهی و نظم می‌شود.

به گفته محمدی؛ استفاده و فروش اقلام دست دوم در کشورهای متعددی مرسوم است که به بازیافت و کاهش آلودگی محیط زیست کمک می‌کند.

وی درباره قیمت اجاره غرفه‌ها، توضیح داد: هنوز قیمتی بابت غرفه‌های خلازیر اعلام نشده و اعدادی نظیر یک میلیون و خورده‌ای که گفته می‌شود، شایعات میان خودشان است. قرار است که شهرداری معضل را حل کند و دستفروشان خلازیر را ساماندهی کند.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر ضمن تأکید بر موقتی بودن غرفه‌های محله خلازیر برای دستفروشان، بیان کرد: بازار خلازیر به شیطان بازار معروف بوده که همین نام نشان از غیررسمی بودن آن دارد؛ به علت ایجاد ناهنجاری‌های ایجاد شده در سطح اتوبان و معابر اطراف، طرحی موقتی تهیه و درحال اجراست تا دستفروشان از لحاظ امنیتی و سرانه‌های خدماتی در رفاه باشند و همچنین از بُعد بصری، منظر شهری شلخته و نامنظم نباشد.

محمدی با بیان اینکه تاکنون هیچ قیمت گذاری برای غرفه‌ها انجام نشده است، عنوان کرد: در جلسات آتی با درنظرگرفتن تمامی شرایط دستفروشان و مکان، قیمت‌ها مصوب خواهد شد. البته قیمت گذاری برای غرفه‌ها متفاوت خواهد بود چرا که مساحت و جانمایی هر غرفه تفاوت دارد.

وی درباره گفته‌هایی مبنی بر کم بودن مساحت غرفه‌ها، بیان کرد: دستفروشان به اندازه فروش‌شان اجناس و محصولات‌شان را همراه خود به غرفه می‌آورند و اینکه گفته می‌شود مساحت غرفه‌ها کوچک است، حرف اشتباهی‌ست؛ البته مساحت ها متفاوت است و برخی از غرفه‌ها بزرگ‌تر هستند. تعریفی که برای مساحت بساط گستری در شورای اسلامی شهر تهران مصوب شده، دو متر در دو متر است.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر در ادامه تأکید کرد: زمانی‌که دستفروشان در غرفه‌ها مستقر شوند، مغازه داران اجازه ندارند که در معابر، پیاده راه و جلوی مغازه خود بساط کنند و به شدت با آن‌ها برخورد خواهد شد.

محمدی درباره نیازهای دستفروشان محله خلازیر و ایجاد فضایی امن برای فعالیت‌شان، بیان کرد: حدود ۱۵ چشمه سرویس بهداشتی، تعدادی سوپر مارکت، کافی شاپ، مغازه عرضه مواد غذایی و دیگر سرانه‌های خدماتی در این مجموعه پیش بینی شده است تا دستفروشان از رفاه نسبی برخوردار باشند.

وی در پایان یادآور شد که ساماندهی هر دستفروش با توجه به نیرو، زمان و … هزینه قابل توجهی برای شرکت ساماندهی مشاغل دارد؛ این درحالی‌ست که شهرداری هیچ پولی از دستفروشان مستقر در پیاده راه‌ها و معابر نمی‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.