اساسنامه سازمان فاوا تصویب شد

اساسنامه سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در یکصدوچهاردهمین جلسه شورا با آرای موافق اعضاء به تصویب رسید.

به گزارش «تهران نامه» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، در یکصد و چهاردهمین جلسه شورا، اعضای شورا اساسنامه سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران را مورد بررسی قرار دادند.

در ابتدای بررسی این اساسنامه احمد صادقی از اعضای شورا با اشاره به تصویب ماده اول این اساسنامه در جلسه گذشته، به قرائت ماده دوم آن پرداخت و گفت: ماده ۲ مربوط به مشخصات سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری است که براساس آن این سازمان یک سازمان غیرانتفاعی و دارای استقلال مالی و شخصیت حقوقی شهرداری است که به منظور انجام وظایف و ماموریت‌های قانونی شهرداری مطابق مفاد اساسنامه و بر طبق اصول بازرگانی فعالیت می‌کند.

صادقی ادامه داد: مرکز اصلی این سازمان شهر تهران بوده و مدت فعالیت آن از تاریخ تاسیس نامحدود است؛ این ماده نیز مانند موادی که در همه اساسنامه‌ها مشترک است برگرفته از قانون استخدامی شهرداری تهران بوده و بحث غیر انتفاعی بودن، استقلال مالی و شخصیت حقوقی وابسته به شهرداری و اصول بازرگانی بر اساس قانون است.
ماده دوم این اساسنامه با اکثریت آراء به تصویب رسید.

در ادامه روند بررسی این اساسنامه، لطف‌الله فروزنده، معاون شهردار تهران در توضیحاتی بیان کرد: در ماده سوم یک سلسله کلان پروژه تعریف شده است که این‌ها هدف محسوب نمی‌شوند بلکه ابزاری برای رسیدن به هدف هستند و در مسیر هدف از آن‌ها استفاده می‌شود و آنچه در اهداف اصلاح شده، توجه به شان کلان این سازمان است که در قالب سه عبارت اصلاح شده است؛ نخست اینکه اهداف سازمان در چارچوب وظایف و ماموریت‌های شهرداری و در راستای تحقق شهر هوشمند و راهبردهای سند طرح جامع شهر تهران و برنامه‌های مصوب شهرداری که عبارت از یک مدیریت ساماندهی و راهبری امور مربوط به توسعه فناوری اطلاعات و کاربردهای آن در شهر و شهرداری، نرم افزار و سخت افزار، امنیت تبادل اطلاعات، توسعه شبکه داده و مخابرات و بالا بردن سطح بلوغ سازمانی است.

فروزنده در ادامه گفت: عبارت دوم مربوط به مدیریت، راهبری و نظارت بر یکپارچه سازی فعالیت‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدیریت شهری و شهرداری است؛ ساماندهی آمار و اطلاعات مورد نیاز بخش‌های مختلف شهرداری برای تنظیم و تصمیم گیری هوشمندانه در مدیریت شهری و شهرداری نیز عبارت اصلاح شده سوم است.

ماده سوم نیز با اکثریت آراء به تصویب رسید؛ در ادامه صادقی به قرائت ماده چهارم پرداخت که این ماده نیز به تصویب رسید.
در جریان بررسی مواد اساسنامه، علی اصغر قائمی، عضو دیگر شورا، پیشنهاد داد: در متن اساسنامه به سیزده ردیف قبل یک ردیف دیگر مبنی بر بررسی و تصویب پیشنهادهای هیئت مدیره در خصوص اصلاح و تغییر آئین‌نامه‌های سازمان در چارچوب قوانین و مقررات موضوع به وظایف شورای سازمان افزوده شود؛ این پیشنهاد با موافقت اعضاء پذیرفته شد.

در قالب پیشنهاد دیگری قائمی خواستار آن شد که از سه تن از اعضای اصلی هیئت مدیره، یک نفر از معاونان شهردار به عنوان رئیس هیات مدیره و دو دو نفر از کارکنان رسمی و قراردادی شهرداری با حداقل سه سال سابقه کار در شهرداری انتخاب شوند که این پیشنهاد نیز به تصویب اعضاء رسید.

در ادامه بررسی اساسنامه سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تذکرات و پیشنهاداتی از اعضای مختلف شورا ارائه شد. از جمله مطالب ذکر شده، قانونی استخدامی شهرداری بود که به شهردار این اجازه را می‌دهد که برای هر پست سازمانی اگر فرد واجد شرایطی در درون شهرداری نبود، بتواند از نیروهای خارج سازمانی بهره ببرد که امانی در این باره با استناد به این قانون تذکر داد: در اینجا بحث مدیرعاملی سازمان فناوری مطرح است، شهردار تهران برای انتخاب مدیر عامل سازمان فناوری مطابق با مصوبه قبلی باید کسی را انتخاب می‌کرد که دارای ۸ سال سابقه کار می‌بود که ما در این اساسنامه این ۸ سال را به ۵ سال کاهش داده‌ایم.

سروری در پاسخ به تذکر امانی گفت: در اینجا هدف ما کاهش محدودیت‌هاست، بنابراین به جای پنج سال، سه سال را مصوب می‌کنیم.

مهدی چمران، رئیس شورا نیز در ادامه در خصوص انتخاب فرد واجد شرایط برای ریاست این سازمان پیشنهاد داد کسی انتخاب شود که حداقل ۱۰ سال سابقه کار در این زمینه را داشته باشد و شهردار باید در این زمینه دستش باز باشد یعنی اختیارات لازم را داشته باشد تا بتواند در صورت عدم یافتن فرد واجد شرایط، از خارج مجموعه فردی را انتخاب کند.

پیشنهاد رئیس شورا با مخالفت حجت الاسلام آقامیری مواجه شد؛ آقامیری این پیشنهاد را خلاف بیانیه گام دوم و جوان گرایی دانسته و گفت: ممکن است جوانی واجد شرایط، نخبه و توانمند باشد اما دارای مثلا ۵ سال سابقه کار باشد.

در ادامه قائمی بار دیگر با بیان این نکته که این سازمان در تمام شئون شهرداری مدخلیت دارد، اظهار کرد: مدیرعامل این سازمان باید به اندازه معاون امور شهرسازی و نه کمتر از او، درباره شهرسازی بداند و باید نسبت به مسائل مالی و مسائل مربوط به حمل و نقل و خدمات شهری آگاهی کافی را داشته باشد، چرا که در تمام سطوح با بخش‌های تخصصی همکاری دارد کما اینکه تمام سامانه‌های موجود شهرداری در ارتباط مستقیم با سازنده آن تهیه شده است بنابراین در حدود یک سال نمی‌توان تمام شئون شهرداری را شناخت؛ لذا پیشنهاد می‌شود سابقه مرتبط برای انتخاب مدیرعامل این سازمان سه سال در نظر گرفته شود.
این پیشنهاد قائمی نیز با موافقت اعضا به تصویب رسید.

درنهایت اساسنامه سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران با اکثریت آرای اعضای شورا به تصویب رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.