اساسنامه سازمان فناوري هاي نوين همچنان زیر ذره بین اعضای شورا

به گزارش «تهران نامه» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای شهر، در جریان برگزاری نود وهفتمین صحن شورای اسلامی شهر تهران و ادامه بررسی لايحه شهردار تهران در خصوص« اساسنامه سازمان فناوري هاي نوين و نوآور شهري» ناصر امانی عضو شورای ششم به قرائت ماده چهارم این اساسنامه پرداخت که با استماع اعضای دیگر شورا مهدی بابایی در اعلام پیشنهادی اظهار کرد: در خصوص واژه معضلات دایره آن کمتر است و باید جمله مسائل شهر تهران نیز لحاظ شود که در تایید این پیشنهاد، مهدی چمران رییس شورای شهرنیز ضمن تایید آن اضافه کرد که افزودن دو واژه معضلات و مشکلات، می تواند دایره بیشتری از مسائل کوچک و بزرگ شهر برای انجام فعالیت و رفع آن را در بر گیرد.

در ادامه بررسی اساسنامه سازمان فناوري هاي نوين و نوآور شهري رییش شورای شهر تهران در توضیحی نسبت به بند بند دوم این لایحه اعلام کرد: با توجه به متون نگارش شده برخی موارد مبنی بر ایجاد بخش های منتسب به این اساسنامه با هماهنگی ایجاد سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی لحاظ شده که موجبات نگرانی و تداخل عملکری را فراهم می کند که این موضوع مستلزم بررسی بیشتر است چرا که عطف به مشارکت بمعنی آن است که کار انجام نشود اما تاکید ما بر آن است که در صورت ضرورت موضوع مشارکت با نهادهای سرمایه ای لحاظ شود والا بطور مستقل بندهای آن قابل اجرا از سوی سازمان فناوري هاي نوين و نوآور شهري باشد.

مهدی اقراریان دیگر عضو شورا در مخالفت با بند در حال بررسی مبنی بر صدور مجوز تاسیس صندوق نوآوری و فناوری ذیل اساسنامه سازمان فناوري هاي نوين و نوآور شهري اعلام کرد: برخی صندوق هایی الان مورد اشاره این اساسنامه است بعضاً ریسک پذیر هستند و میتوانند تبعات مالی داشته باشدو ما نباید به یک قسمتی که نمیتوان پیش بینی کرد و دید کاملی نمیتوان از آن داشت مراحل تصویب اعطای مجوز تاسیس از سوی شورا اعلام شود.

وی اضافه کرد: این موارد مطروحه صرفا یک مجوز عمومی است و به معنی سلب اختیار از شورای اسلامی شهر تهران در لایه های دیگر تاسیس این صندوق ها از سوی شهرداری است و باید مقوله تاسیس در این اساسنامه با محور ” پس از اخذ مجوز از شورا” لحاظ شود تا فرآیند تاسیس این صندوق در تمام ابعاد در رصد اعضای شورا واقع شود.

هیچ کدام از صندوق‌های نوآوری تهران در حوزه شهری نیست

علیرضا زاکانی در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران به صورت سرزده در صحن حاضر شد تا در جریان بررسی اساسنامه سازمان فناوری‌های نوین حضور قرار گیرد.

شهردار تهران با اشاره به ایرادات وارد شده در خصوص صندوق نوآوری و شکوفایی و با تأکید بر اینکه اساس صندوق مجوز قانون است، یادآور شد: گویی این است که شما بگویید شهر را نظافت کنید و سطل زباله‌ها را جمع آوری کنید. این برای ما به عنوان یک نهاد خدمتگزار اجتماعی زشت است. ما به جزء دانشگاهی نیاز داریم و جزء سومی نیز جز شهرداری نیاز است که برای این جزء نیز بر مدار قانون مجوز صادر می شود.

وی با اشاره به سهم ۴۹ درصدی شهرداری در صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: ایراد به صندوق نوآوری مانند این است که شما بگویید شهر نیاز به تحول ندارد. جزء خلاق در این طرح نیاز به حمایت دارد. با حداقل امکان می توان فرصتی را برای شهر خلق کرد که سالهای سال بتوانیم از آن استفاده کنیم.

وی افزود: به جای اینکه تکیه بر موجودیت تمام شدنی بزنیم باید امکان سرمایه گذاری فراهم کنیم که با ارزش افزوده چند صد برابری روبه رو شویم. ما یک سهم در صندوق می گذاریم و دولت سه سهم می گذارد؛ سهم شهرداری ۲۵ درصد و دولت ۷۵ درصد است. مگر اینکه ما بگوییم به حمایت دولت نیاز نداریم و زمین می فروشیم و شهر را اداره می کنیم.

اقراریان: آقای زاکانی برای هر تاسیسی باید از شورا مجوز بگیرید

در ادامه پاسخ های زاکانی و تشریح عملکرد سازمان فناوري هاي نوين و نوآور شهري و فعالیت های آن مهدی اقراریان در مقام مخالفت با بخشی از سخنان شهردار تهران اظهار کرد: دوگانه سازی نباید در این موضوع ورود کند؛ اینکه یا ما تحول میخواهیم یا نمی خواهیم، نداریم.

وی افزود: همانطور که بخشی از وظیفه شما نظافت شهر است باید بخوبی این وظیفه را عمل کنید و بسیاری از تکالیفی که قانوناً به مجموعه شهرداری محول شده باید عمل شود پس صراحتا اعلام میکنم آقای شهردار شما اگر بخواهید صندوق نوآوری و فناوری و یا صندوق های خطر پذیر و امثالهم باید از شورای اسلامی شهر مجوز دریافت کنید.

عباسی: برخی محورهای اساسنامه دارای ابهام است

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا نیز در تذکری در ادامه بررسی اساسنامه سازمان فناوري هاي نوين و نوآور شهري اظهار کرد: با توجه به تجربیات شخصی بنده در حوزه نوآوری و فناوری، خیلی از واژه هایی که در شهرداری برای این سازمان تعریف کرده اند و یا چشم اندازی که اعلام کردند تفکراتی افسانه ای است و با واقعیت ها منطبق نیست.
وی اضافه کرد: ما در اینجا دنبال سرمایه گذاری، بهبود ماموریت ها، حمایت ها هستیم که خیلی از این مقوله ها در تعارض است، بطور مثال سازمانی که بدنبال حمایت است هیچوقت به دنبال منفعت اقتصادی نیست و صرفا نگاه حمایتی دارد اما در این اساسنامه این موضوع مبهم است و بنده در هیچ فرازی بطور شفاف این موضوع را ندیدم حتی اولویت های آن هم در این موضوعات مشخص نیست و دچار گسست موضوعات و شرح وظایف عملکردی است.

هیچ تعارضی بین عملکرد سازمان فناوری های نوین و مرکز ارتباطات وجود ندارد

زاکانی خاطر نشان کرد: موضوع دیپلماسی فناوری و تفاوت با مرکز ارتباطات که مطرح شد همچون وزارت امور خارجه و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. یعنی اگر اتفاق فناورانه ای بیفتد سازمان فناوری ما مانند معاونت علمی و فناوری در کشورهای خارجی فعالیت می‌کند اما زیر سایه و چتر وزارت خارجه و یا همان مرکز ارتباطات.

شهردار تهران همچنین تصریح کرد: هیچ گونه تعارضی در ارتباط بین سازمان فناوری های نوین و مرکز ارتباطات وجود ندارد و درواقع سرفصلی است که به اداره شهر جهش می دهد و کمک می کند که قابلیت های نظام جمهوری اسلامی نشان داده شود. فضا کاملا در دسترس ماست و چندین محصول داریم که چند کشور متقاضی محصولات ما هستند که وظیفه تامین و پشتیبانی محصولات را دارد.

وی در ادامه این جلسه یادآور شد: در بند ششم شیوه های سرمایه گذاری لحاظ شده است و ممکن است کسی که می خواهد قدر السهمی را بپذیرد به دنبال مشارکت و یا در اختیار قرار دادن سهام باشد. اگر بخواهیم در این بند طریقه را حذف کنیم سازمان را رها کرده ایم که هر کاری می خواهد انجام دهد.

زاکانی با بیان اینکه مجوز شورای شهر در این بند حاکم شده است، یادآور شد: هیچ منعی وجود ندارد و ابزار نوین مالی است که بتوانیم سهم خود را بگیریم و حذف کردن طریق و مسیر، مضر و به معنای مبهم بودن بند ششم است.

شهردار تهران با بیان اینکه کل توضیحات در بند هشتم قابلیت حذف دارد، گفت: برگزاری جشنواره ها و رویدادها، مسابقات خلاقیت نوآوری شهری و تحقق باشگاه شهروندی با رعایت مالکیت صاحبان ایده و مشارکت نخبگان شهروندی می تواند در این بند لحاظ شده و توضیحات اضافی حذف شود.

در این جلسه برخی از بند های ماده 2،3 و4 پس از اصلاحیه با اکثریت آرا به تصویب رسید و بررسی دیگر مواد این اساسنامه به جلسات آینده شورای شهر تهران موکول شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.