98؛ سال رونق موتورسیکلت‌های برقی

دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ در ۱۵:۵۰


سنگ‌های زیادی پیش پای استفاده از طرح موتورسیکلت‌های برقی است اما برنامه‌ریزی‌ها نشان می‌دهد چشم تهرانی‌ها در سال ۹۸ به موتورسیکلت‌های برقی روشن خواهد شد.

روز گذشته شهردار، رئیس شورای شهر و رئیس کمیته محیط‌ زیست شورای پایتخت به کارخانه تولید باتری‌های برقی رفتند تا نشان دهند عزم مدیریت شهری برای حل مشکل موتورسیکلت‌ها جدی است.

اصلی‌ترین علت آلودگی صوتی، عامل یک سوم تصادفات جرحی و یک چهارم تصادفات فوتی و علت ۱۰درصد ذرات معلق و ۱۸درصد گازهای آلاینده تهران تنها و تنها موتورسیکلت‌ها هستند؛ وسایل نقلیه‌ای که علاوه بر مشکلات فوق، ناهنجاری‌های ترددی بسیاری برای شهروندان و البته عابران ایجاد کرده‌اند و باید توجهی جدی به رفع حضور آنان در پایتخت شود.

البته تعداد آنان برای این شهر، بحرانی جدی ساخته است. براساس آمار مرکز تعویض پلاک راهور تهران، از هر ۳تهرانی یکی موتورسیکلت کاربراتوری دارد و این یعنی وقتی کوچک‌ترین تصمیم برای ساماندهی آنان گرفته می‌شود، بی‌شک برای همه خانواده‌های ساکن در شهر دربرگیری دارد. گره خوردن معضل حضور این وسایل به معیشت و مسائل اقتصادی نیز در هر برنامه‌ای باید تعیین تکلیف شود.

کارکردهای باتری برقی

۱۸ درصد از آلودگی هوای پایتخت بر اثر تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری است.

پیروز حناچی، شهردار تهران روز گذشته از شرکت توسعه منابع انرژی (صباباتری) بازدید کرد و هدف از این بازدید را مذاکره برای همکاری با این شرکت و بررسی راهکارهای تولید موتورهای برقی با کاهش قیمت تمام‌شده اعلام کرد.

او با اشاره به مزایای تولید موتورهایی که با نیروی محرکه باتری به حرکت در می‌آیند، گفت: استفاده از تولیدات شرکت توسعه منابع انرژی نظیر باتری‌های برقی برای کلانشهرهایی مانند تهران مزایای بی‌شماری علاوه برکاهش آلودگی هوا دارد.

شهردار تهران همچنین روشنایی بوستان‌های شهری، چراغ‌های راهنمایی و رفع نیازهای شهرها در شرایط اضطرار و بحران را از دیگر مزایای استفاده از تولیدات و فناوری‌های شرکت توسعه منابع انرژی برشمرد. حناچی با بیان اینکه تبدیل خودروهای بنزینی و گازوئیلی به برقی و توسعه آن از تهران به دیگر شهرها مزایای بسیاری دارد، افزود: درصورتی که بتوانیم راهکاری پیدا کنیم که خروجی کار، اقتصادی و مقرون به‌صرفه شود شهرداری تهران برای تبدیل موتورها و خودروهای خود پیشقدم خواهد شد.

وی در ادامه درباره حمایت وزارت نفت برای ارائه تسهیلات و توسعه موتورسیکلت‌های برقی در پایتخت گفت: وزارت نفت باید براساس قانون، تسهیلاتی را برای خرید موتورسیکلت‌ها درنظر بگیرد و این وظایف وزارت نفت در راستای بهینه‌سازی مصرف سوخت است.

ورود جدی مدیریت شهری

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط‌ زیست و خدمات شهری شورای شهر بر ورود جدی شورا و شهرداری به موضوع موتور‌سیکلت‌های برقی در سال ۹۸ تأکید کرد.

سیدآرش حسینی‌میلانی در پی همراهی با مدیران شهری در بازدید از کارخانه صباباتری گفت: موضوع برقی‌سازی موتورسیکلت‌ها از مدت‌ها پیش مطرح بوده و پیشنهاد آن از شورای دوم تاکنون مورد بررسی قرار گرفته بود اما متأسفانه به‌دلیل کمبود منابع و اعتبارات و همچنین نبود مکانیسم‌های لازم و عدم‌استقبال مصرف‌کنندگان، شهرداری نتوانسته این برنامه را به خوبی محقق کند.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شورای شهر و شهرداری قصد دارند تا سال آینده به‌صورت جدی به بحث برقی کردن موتورسیکلت‌ها وارد شوند، تصریح کرد: به‌منظور پیشبرد در توسعه و استفاده از موتورسیکلت‌های برقی سازوکارهایی برای برقی کردن موتورسیکلت‌ها درنظر گرفته شده که یکی از آن تأمین باتری است.

حسینی‌میلانی اضافه کرد: صبا‌باتری کارخانه‌ای ا‌ست که باتری‌های لیتیومی تولید می‌کند و تمام مراحل تولید نیز در همین کارخانه انجام می‌شود. به همین دلیل این اطمینان وجود دارد که از لحاظ ایمنی استانداردهای لازم درنظر گرفته می‌شود و حادثه‌ای اتفاق نمی‌افتد.

او عنوان کرد: شهردار تهران در بازدید، تأکید داشت که بحث اقتصادی نیز در این موضوع مدنظر قرار گیرد و برقی شدن موتورسیکلت‌ها در ابتدا به‌صورت پایلوت انجام شود. به همین منظور کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران به همراه کمیسیون عمران و حمل‌ونقل درنظر دارد تا برای سال آینده به‌صورت جدی مطالعات لازم را در این خصوص انجام دهد.

فراگیری موتور در تهران

هم‌اکنون ۳ میلیون موتورسیکلت در شهر تهران تردد می‌کنند. این عدد را می‌توان با تعداد موتورسیکلت‌های کل کشور مقایسه کرد که حدود ۱۱ میلیون هستند و این یعنی از هر ۴ موتور سوار ایرانی، یکی در تهران می‌تازد.

دیروز محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در این‌باره اعلام کرد که اخیرا از یک شرکت صنایع دفاع بازدیدی داشته ‌است. این شرکت باتری‌هایی تولید می‌کند که می‌تواند روی موتورسیکلت‌ها نصب شود تا دیگر نیازی به مصرف بنزین برای موتورسیکلت‌های کاربراتوری نباشد. باید موتورسیکلت‌های برقی در تهران افزایش پیدا کند و تسهیلات لازم برای خرید این موتورسیکلت‌ها فراهم و پرداخت شود.

منبع: روزنامه همشهری

۲ نظر برای “ ۹۸؛ سال رونق موتورسیکلت‌های برقی ”

  • شهروند ناحیه ۱ منطقه ۱۳ گفت:

    با سلام
    خواهشاً سال ۹۸ قول و وعده برقی شدن موتورها را تبدیل به واقعیت کنید
    ممنون میشویم
    منطقه ۱۱ و۱۲ را صد در صد انجام دهید
    با تشکر از شهردار جدید

  • مسعود گفت:

    سلام
    به جای صرف بودجه هنگفت در این زمینه
    موتور های کاربراتوری که قطعاتش در بازار موجود است
    بایک کاتالیزگر ونصب روی این موتورها تبدیل به موتور هیبرید کنید
    قطعا بااین کار همه راضی خواهند بود
    هم موتور سوار قدرت،شتاب،میزان مصرف بیشتر از موتور،کاهش هزینه سوخت و… بهره مند میشود و نیازی به موتور جدیدی ندارد
    هم دولت هزینه کمتری میکند
    وهم الودگی هوا کاهش پیدا میکند.
    سوالی بود در تلگرام @iron_lioon راه نمایی میکنم بی چشم داشت
    باتشکر

نظرسنجی

  • Sorry, there are no polls available at the moment.

آخرین اخبار