دریانوردان بدون حمایت  دولتی ها

شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ در ۱۴:۳۰


به گزارش پایگاه خبری تهران نامه، سامان رضایی، دبیر و  نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارگری دریانوردان تجاری ایران در نشست خبری امروز با بیان اینکه جامعه دریایی در ایران نقش کلیدی و مهمی دارد و حدود ۸۰ درصد مبادلات کالاهای تجاری از طریق دریا صورت می گیرد گفت: در اکثر کشورهای پیشرو در دنیا  بیش از ۶۰ درصد جمعیت در کرانه های دریایی ساکن هستند اقتصاد پویای دریایی و گردشگری دارند و توانسته اند  بر پایه صنعت دریایی توسعه یابنداما در ایران فقط ۲.۵ درصد سکونت ها در حاشیه دریاها  ست و نتوانسته ایم از این فرصت برای پویایی اقتصادی منطقه و کشور بهره برداری کنیم.
رضایی گفت:دریانوردان خصوصی در ایران از حمایت به مراتب کمتر از دریانوردانی هستند که در شرکتهای کشتیرانی بزرگ کار می کنند. و دولت برنامه ای جدی برای حمایت از آنان ندارد .
برای ایجاد رفاه حال دریانوردان اقدام به راه‌اندازی صندوق رفاه کردیم تا از این طریق بتوانیم از دریانوردان در بخش‌های مختلف و در صورت داشتن مشکلات برای رفع آن‌ها اقدام کنیم.
رضایی اظهار کرد: بنا به گزارش رسمی سازمان جهانی کار ILO حدود ۱۷ هزار نفر جمعیت دریانوردان بین المللی است که بخش عمده ای از آنها در شرکتهای دریایی دولتی مشغول به فعالیت‌ هستند.
اما این تعداد در مقایسه با جمعیت دریانوردان بومی و فعال در شناورهای نزدیک به ساحل عدد کمی است.
در حال حاضر بیش از ۱۳۵ هزار نفر دریانورد در این حوزه مشغول به کار هستند که نیاز به حمایت های ویژه و مختص کار دریایی دارند.
دبیر انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران با اشاره به اینکه ما به دنبال حمایت از این بخش وسیع از دریانوردان هستیم، گفت: حمایت از این قشر از دریانوردان ضروری است و حضور این دریانوردان بومی ضامن امنیت در مرزهای دریایی و سواحل طولانی و حساس در جنوب و شمال کشور هست.

دبیر انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران با اشاره به اینکه صنعت دریایی ما حمایت ویژه‌ای می‌خواهد، گفت: همانطوری که در سال های گذشته، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور مقتدرانه خود در خلیج فارس ، دریا عرب ،اقیانوس هند و آبراههای بین المللی ، در مقابل مخاطرات و تهدیدی از جمله دزدان دریایی ضامن امنیت شریان تجاری دریایی شده اند باید در بخش های دیگر نیز از این صنعت حمایت گردد.
او برای نمونه به وضعیت کاپیتان، پناهنده که در سال ۱۳۹۴ توسط دزدان دریایی سومالی گرفتار شده بود، اشاره کرد و گفت: با رایزنی و پیگیری های مستمر و صرف هزینه های فراوان وزارت خارجه و نهادهای امنیتی کشور و پس از ۴ سال اسارت در مهر ماه سال ۹۸ آزاد شد، اما این حلقه حمایتی به صورت ناقص رها شده است و ایشان رها شده اند. و پس از گذشت ۹ ماه هم‌اکنون با مشکلات بسیار زیادی رو به رو هستند.
رضایی افزود: برای آزادی و رهایی از دزدان دریایی سومالی حمایت‌های بسیار زیادی انجام شد، اما متأسفانه حمایت‌های چندانی توسط ارگان‌ها و سازمان‌های داخلی در این زمینه انجام نمی‌شود.
دبیر انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران گفت: با رایزنی‌های صورت گرفته با ISWAN و حل مشکلات فراوان از جمله تحریم های بانکی توانستیم کاپیتان پناهنده را از کمکها و‌مساعدتهای مالی ان مجموعه بین المللی که به همین منظورو جهت کمک به دریانوردان آسیب دیده در سرتاسر جهان تاسیس شده است ،بهر همند سازیم و این اغاز فرایندی است مه برای سایر دریانوردان ایرانی در نظر گرفته شده است
راه اندازی صندوق حمایتی برای حمایت از دریانوردان اسیب دیده

او تأکید کرد: همچنین برای ایجاد رفاه حال دریانوردان و کمک به دریانوردان اسیب دیده پیش بینی هایی جهت جذب حمایتهای مالی سازمان ها و شخصیتهای ملی و بین المللی صورت گرفته و حسابی مختص این کمکها افتتاح نموده ایم.
رضایی اظهار کرد: همانگونه که در بکار گیری ازدریانوردان ایرانی و کاهش وابستگی به نیروی کار خارجی در یک دهه اخیر و برای شناورهای اقیانوس پیما موفق عمل شد و ما با کاهش شدید به کار گیری دریانوردان خارجی در این حوزه هستیم ، ضروری است برای ماهش این وابستگی در حوزه شناورهای کوچک و نزدیک به ساحل با ظرفیت محدود و زیر ۳۰۰۰ و ۵۰۰ نیز برنامه ریزی نمود، روا نیست که دریانورد و نیروی کار ماهر ایرانی بیکار باشد و اما از نیروی دریانورد خارجی برای این شناورها استفاده نماییم. باید سیاستها حمایتی و‌مدیرتی کشور به کونه ای تنظیم شود تا مالکین شناورها تمایل به استفاده از دریانورد ایرانی باشند و‌کمبود احتمتلی نیروی کار از دریانوردان ماهر خارجی و براساس استاندارد مشخص دنبال نمایبم.
دبیر انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران با بیان اینکه در سال گذشته ۱۶۰ شکایت توسط انجمن صنفی دریانوردی پیگیری شد، گفت: خوشبختانه از این ۱۶۰ شکایت ۱۱۰ مورد از آن‌ها به نتیجه رسید و حدود ۷۰ درصد از این شکایت‌ها حل و فصل شده است.
او اظهار کرد: در جنگ اقتصادی دریانوردان در خط مقدم جنگ اقتصادی حضور دارند و با توجه به آنکه در شرایط تحریم هستیم، باید با حمایت از فعالیت آن‌ها بتوانیم با ایجاد انگیزه و تشویق از آن‌ها مانع از کمرنگ شدن فعالیت‌ها در حوزه‌های دریانوردی شویم.
رضایی توضیح داد: خوشبختانه همکاری ما با وزارت راه و شهرسازی ، وزارت تعاون مار و رفاه اجتماعی ، سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین شرکت‌های کشتیرانی بسیار خوب و نزدیک است و ما ارتباط تنگاتنگی با آن‌ها داریم، و در مسائل ملی و عمومی نیز همکاری های گسترده ای صورت گرفته است.

اما ضروری است تا این سازمان ها و شرکتها و سایر مجموعه های دولتی و نیمه دولتی نیز انجمن را در راه اندازی این صندوق حمایتی یاری رسانند..

نظرسنجی

  • Sorry, there are no polls available at the moment.

آخرین اخبار