املاک و دارایی‌های شهرداری بورسی می‌شوند

یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۱۵:۱۹


منیره چگینی-بازار گرم بورس در این روزها انگیزه ای شده تا سازمانها و ارگانهای دولتی دارایی های خود را وارد این بازار بزرگ سرمایه کنند. یکی از اهداف ورود این سازمانها به بورس می تواند تامین سرمایه باشد.اما در کل نفس این اتفاق می تواند در پویایی اقتصادی این ارگانها موثر باشد .حضور در بورس با ارائه شفافیت مالی در سامانه کدال مانع بروز سودجویی های شخصی می شودو در نهایت تاثیر آن در خدمات رسانی می تواند به نفع مردم باشد .ورود املاک و دارایی های شهرداری تهران از سوی مجید فراهانی در حالی مطرح شد که این طرح موافقان و مخالفانی داشت.موافقان از کاهش درآمدهای شهرداری و تامین آن با این اقدام می گویند و مخالفان از بی اثری این اتفاق در کیفیفت بهبود خدمات به شهروندان گلایه می کنند.

مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای اسلامی تهران در گفتگو با پایگاه خبری تهران نامه  با اشاره به ضرروت طرح این موضوع در خصوص املاک و دارایی‌های شهرداری تهران در بورس می‌گوید: از نکات مورد تاکید شورای پنجم مساله مولد سازی دارایی‌های شهرداری و استفاده از ظرفیت بازار سرمایه در بخش تامین مالی شهرداری تهران بوده است. بر همین اساس در برنامه سوم توسعه شهر تهران و مصوبه الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه در خصوص عرضه سهام شرکت‌ها، سازمان‌ها و موسسات تابعه در بازار سرمایه که در آبان ماه سال ۱۳۹۸ به تصویب شورا رسید این مساله مورد پیگیری جدی قرارگرفت و امیدواریم در سال جاری شهرداری بتواند زمینه‌های عرضه سهام شرکت‌های وابسته را در بورس فراهم کند، تا بخشی از دارائی‌های شهر با سرمایه‌گذاری مشترک با شهروندان هم ارزش مولد پیدا کنند و هم نظام راهبری و مدیریت آنها به سمت سود دهی و ارزش آفرینی مولد حرکت کند و الزامات سازمان بورس زمینه ارتقاء شفافیت و انضباط مالی در این سازمانها و شرکت ها را فراهم کند؛

وی در ادامه تشریح می کند: با تبدیل سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته شهرداری تهران به شرکت‌های سهامی عام و عرضه آن در بازار سرمایه، دارایی و سرمایه هنگفت این مجموعه ها قابلیت اقتصادی پیدا کرده و در قالب واگذاری سهام، سرمایه ثبتی و پشتوانه می‌تواند به ابزاری برای تامین مالی شهری تبدیل گردد.

فراهانی می افزاید: در رابطه با نحوه ورود شرکتها و سازمان‌های وابسته شهرداری به بورس ما با سه گروه شرکت مواجه هستیم، ابتدا شرکت‌هایی که قابلیت عرضه مستقیم سهامشان در بازار سرمایه وجود دارد، سپس شرکتهایی که قابلیت عرضه در قالب صندوق سرمایه گذاری ETF می‌توان سهام آنها را به صورت غیر مستقیم از طریق عرضه واحدهای سرمایه گذاری صندوق عرضه کرد و دست آخر شرکت‌هایی که می‌توان برای مولد سازی دارایی‌های شهرداری در قالب سهامی عام (پذیره نویسی) تاسیس نمود و دارائی‌های شهرداری را برای اداره به عنوان بخشی از آورده شهرداری در این شرکت‌ها قلمداد نمود.

ارئیس کمیته نظارت بر بودجه شورای شهر تهران معتقد است: از جمله شرکتهایی که  قابلیت عرضه مستقیم سهام  در بورس را دارند می توان به شرکت خدمات کالای شهروند و شرکت چاپخانه همشهری اشاره کرد.

وی در ادامه با اشاره به سازمانها و شرکتهای که قابلیت عرضه در قالب صندوق سرمایه گذاری ETF عرضه واحد سرمایه گذاری و نه سهام را دارند افزود: از جمله این شرکتها و سازمانها می‌توان به سازمان فناوری اطلاعات، سازمان پایانه‌ها و پارکسوارها ،شرکت مجتمع های ایستگاهی مترو ،شرکت برج میلاد و شرکت‌های نسل سوم تحت پوشش صندوق بازنشستگی شهرداری تهران نام برد.

علاوه بر این از ظرفیت‌های تاسیس شرکت سهامی عام بر پایه دارائی‌های شهرداری و بازار بالقوه می توان برای تامین مالی شرکت های سهامی عام با طی فرآیند تاسیس و پذیره نویسی بر پایه دارایی های انحصاری شهرداری تهران زمینه های تشکیل شرکت‌های سهامی عام همچون شرکت سهامی عام ورزش شهر ( با واگذاری کلیه اماکن ورزشی در مالکیت شهرداری به عنوان سهم و آورده شهرداری تهران) و شرکت سهامی عام فروشگاههای میوه وتره بار محله( با واگذاری کلیه بازارهای محلی در مالکیت شهرداری به عنوان سهم و آورده شهرداری تهران)را فراهم کرد.

در این راستا امیر عباس امین افشار پژوهشگر اقتصادی و فعال بازار سرمایه معتقد است:

موضوع مذکور ازچند زاویه باید بررسی شود و هرکدام از موارد ، طبیعتا در مثبت و منفی بودن این تصمیم، موثر هستند. به طور کلی هرچقدر سهم بازارهای مالی در روشهای گردش اقتصادی،تامین مالی و منابع درآمدی از پس انداز ملی افزایش یابد، به مراتب اقتصاد چابک تر و پیشروتر می‌شود. البته نه اینکه فقط این اتفاق بیفتد،بلکه یکی از عوامل توسعه اقتصادی محسوب می‌شود.پس اینکه تمام دولتی و خصوصی به نوعی در این عرصه بازیگر باشند، نشانه خوبی است.

افشار امین در ادامه می‌گوید:موضوع دوم شامل این است که چه این حضور دائمی باشد و به نوعی برای تبدیل سهام به منابع آزاد پولی انجام شود و چه برای تامین موقت منابع مالی  بازهم نگاه بنده مثبت است، چراکه باید سهم بازار بورس در تامین مالی بنگاه‌ها، خیلی بیشتر ازچیزی باشد که در حال حاضر اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: از طرفی ممکن است این شائبه مطرح باشد که بسیاری از این سازمانها یا صورتهای مالی مناسبی ندارند و یا اینکه فقط هدفشان استفاده از پس انداز ملی به نفع رفع مشکلاتشان است.در این صورت قطعا می‌توان گفت که اولا اصلاحات و بهبود اقتصادی گام به گام انجام می‌شود و با ورود سازمانها به بازار بورس،رتبه بندی و نظارت سازمان بورس ، ارتقاء استاندارد مالی و مدیریتی پیدا می‌کنند و دوما حتی در زمینه تامین مالی از پس انداز سرگردان مردم هم وضعیت بهتر از فشار آوردن بر منابع بانکی به شکل فردی است.

این فعال اقتصادی می گوید: لذا در کل،خود این عمل مثبت است وبه نظر می‌رسد در کنار این اتفاق باید فرهنگ ورود پس انداز ملی به بورس توسط نهادهای مربوطه بستر سازس شود. و بعد اطلاعات بورسی و شرکتها با شفافیت در اختیار همگان  قرار  بگیرد.این شفافیت در کنار گسترش بازارهای مالی می‌تواند موجب کاهش فشار بر بانک‌ها شود.

افشار امین با اشاره به نکته مهم دیگی می افزاید: این است که گسترش بازارهای بورسی  موجب می‌شود تا شبه پولها وارد ساختار بورسی شوند، این عامل چه برای خرید اوراق بدهی باشد یا اوراق مشارکت و چه برای خرید و سرمایه گذاری در سهام شرکتها تاثیر به سزایی در کنترل تورم خواهد داشت.

این پژوهشگر اقتصادی در پایان  تاکید کرد: فشار بر روی بازارهای مالی، تورم مستقیمی را به ساختار اقتصادی تحمیل نمی‌کند و در ضمن وجود ریسک و زیان دهی در مشارکت در کنار کاهش سود بانکی و جلوگیری ازانباشت سود بانکی در سپرده‌های مدت دار هم موجب می‌شود صاحبان پس انداز ملی مشارکت واقعی در اقتصاد که مبتنی بر سود و زیان است را یاد بگیرند و در دراز مدت، منابع مالی بیشتری را می‌توان در حوزه صنعت و مشارکتهای واقعی تولیدی و بازرگانی با استفاده از همین پس انداز ملی مشاهده کرد.لذا، این مورد قطعا منافع طولانی تری نسبت به مضرات کوتاه مدت و احتمالی آن دارد.

نظرسنجی

  • Sorry, there are no polls available at the moment.

آخرین اخبار